Aktualności

06.05.2024

Kluczowe elementy skutecznego szkolenia: jak zagwarantować oczekiwane rezultaty?

Oferta szkoleń i kursów jest bardzo bogata i znalezienie odpowiedniego szkolenia to na pozór prosta sprawa. Prawda? Warto jednak pamiętać, że szkolenie ma sens tylko wtedy, kiedy faktycznie poszerza wiedzę i umiejętności uczestników. Zwłaszcza w sytuacji, kiedy ciągły rozwój jest koniecznością wynikającą ze specyfiki pracy w branży IT.

Wartościowe szkolenie z założenia musi być przede wszystkim skuteczne. Z jednej strony powinno mieć realny wpływ na zwiększenie poziomu wiedzy uczestników, z drugiej – odpowiadać na ich bieżące potrzeby i cele, które chcą osiągnąć.

Kluczowe elementy szkolenia

Szkolenia są nie tylko inwestycją czasu i środków, ale także kluczowym narzędziem rozwoju kompetencji i osiągania celów biznesowych. Aby upewnić się, że dane szkolenie przyniesie oczekiwane rezultaty, należy zwrócić uwagę na kilka kluczowych elementów.

  • Program szkolenia – uczestnicy chcą zazwyczaj uzyskać konkretną wiedzę i umiejętności oparte na najnowszych trendach, technologiach i najlepszych praktykach w dziedzinie IT. Agenda opierająca się na tych elementach, to podstawa. Istotne jest też, by program szkolenia był dostosowany do aktualnego poziomu wiedzy osób biorących w nim udział oraz ich potrzeb.
  • Trener – osoba prowadząca szkolenie powinna umieć przekazywać wiedzę i mieć charyzmę oraz odpowiednie podejście do uczestników. Dobry trener to taki, który jest ekspertem w swojej dziedzinie, a najlepiej – praktykiem z wieloletnim doświadczeniem.
  • Wielkość grupy – o wiele łatwiej pracuje się w mniejszych grupach – szybciej realizuje się w nich materiał, są bardziej komfortowe dla uczestników, zaś trenerowi pozwalają na bardziej indywidualne podejście do każdej osoby.
  • Materiały szkoleniowe – powinny zawierać jak najwięcej merytorycznych treści, ale też sporo ćwiczeń i zadań praktycznych, których rozwiązywanie pozwoli utrwalić zdobytą wiedzę. Ważne, aby osoby biorące udział w szkoleniu mogły do nich wrócić, gdy tylko pojawi się taka potrzeba.
  • Wsparcie poszkoleniowe – uczestnicy szkolenia po jego zakończeniu mogą potrzebować dodatkowego czasu, aby utrwalić zdobytą wiedzę i nauczyć się wykorzystywać ją w praktyce. Zapewnienie możliwości kontynuacji nauki poprzez dostęp do materiałów dydaktycznych, platform e-learningowych czy też wsparcie mentora, sprzyja utrwaleniu zdobytej wiedzy i umiejętności.
  • Certyfikat – stanowi oficjalne potwierdzenie uzyskanych umiejętności i wiedzy w określonej dziedzinie lub technologii. Jest dowodem na to, że dana osoba przeszła przez określony program szkoleniowy lub zdała egzamin potwierdzający swoje kompetencje.
  • Ewaluacja – dla organizatora szkolenia ważne jest, żeby zbierać opinie uczestników po odbytym szkoleniu i na ich podstawie wyciągać wnioski. Jednak ten aspekt jest również istotny dla kursantów. Dzięki temu mogą mieć pewność, że szkolenia wciąż są doskonalone i stają się coraz lepsze.

Podsumowanie

Korzystanie ze szkoleń jest wartością zarówno dla uczestników, jak i dla organizacji, w których pracują. Jednak aby w pełni wykorzystać ich potencjał, warto zwrócić uwagę na wymienione wyżej kluczowe czynniki. To one mają ogromny wpływ na dobro procesu edukacyjnego i jego efekty.

Wszelkie decyzje zakupowe należy podejmować w oparciu o dokładną analizę potrzeb szkoleniowych oraz research rynku pod kątem dostępnych rozwiązań.

Naszą ofertę szkoleniową znajdziesz tutaj: sysopspolska.pl/szkolenia.

Pobierz raport