Aktualności

04.10.2023

MacBook – kompan w pracy SysOpsa/DevOpsa?

Sprzęt, na którym pracuje SysOps/DevOps, powinien być wszechogarniający i cechować się możliwie najwyższą wydajnością, najdłuższym czasem pracy na baterii i najwytrzymalszą konstrukcją w najbardziej mobilnym rozmiarze. Podstawą jest również system, który ma przyspieszać pracę, a nie ją utrudniać.

Bez wątpliwości

Spór o to, jaki system jest najlepszy dla SysOpsa/DevOpsa, trwa od lat. Ile osób, tyle opinii. Wszystko oczywiście zależy od konkretnych technologii i programów, z którymi pracujemy na co dzień. Pewne wątpliwości, co do możliwości wykorzystania oprogramowania macOS, zrodziły się w momencie przejścia z procesorów Intel na układy scalone Apple Silicon. Obiekcje się nie potwierdziły, bo proces tranzycji, dzięki Rosettcie, przeszedł bezboleśnie. Dziś już wiemy, że spektakularne osiągi czipów M2 Pro i Max nie mają sobie równych. Dodatkowo wszystkie najważniejsze aplikacje w pracy SysOpsa/DevOpsa pracują natywnie na systemie macOS, a to niesamowicie je dopaliło. Możemy pracować wydajniej, szybciej i przyjemniej. A co sprawia, że może być nam tak wygodnie na Maku? Kilka (może dla niektórych) oczywistych funkcji.

Wieloprogramowość

Maka zaprojektowano tak, żeby był łatwy do opanowania i prosty w obsłudze. Interface jest uporządkowany, a wiele funkcji pomaga wykonywać różne czynności szybciej. Czip Apple pozwala na pracę z wieloma programami (pewnie nawet ze wszystkimi na raz), więc warto je uporządkować.

Użyj do tego wielu Biurek. W Mission Control możemy utworzyć dodatkowe Biurka, zwane przestrzeniami, aby uporządkować na nich okna. Dzięki temu możemy pogrupować poszczególne programy na dowolne kategorie. Aby utworzyć nowe Biurko, przejdź do Mission Control i kliknij plus (+) w prawym górnym rogu. Pojawi się kolejne Biurko, na które z tego poziomu możesz przejść. Takich przestrzeni możesz stworzyć aż 16!

Potrzebujesz do pracy więcej aplikacji i okien oraz uporządkowanego Biurka? Skorzystaj z Stage Managera. Wyświetla on na środku ekranu te aplikacje, których aktualnie używasz. Inne otwarte aplikacje są wyświetlane jako miniatury z boku.

Podczas korzystania z komputera, musimy mieć w każdym momencie dostęp do najważniejszych informacji i funkcji. Dzięki Centrum sterowania, mamy szybki dostęp do kluczowych ustawień systemu (Bluetooth, Wi Fi, AirDrop, Wyświetlacz, Dźwięk, Stage Manager, Klonowanie ekranu itd.), a także stanu komputera (iStat Menus i CleanMyMac) i różnych aplikacji (Docker). Ale to nie wszystko. W nowym systemie macOS Sonoma, na Biurku, można umieścić widżety. Również te z iPhone’a. Gdy używamy aplikacji, widżety usuwają się na drugi plan, żeby ułatwić koncentrację na aktualnym zadaniu.

Szukasz jakiegoś pliku, informacji lub chcesz coś szybko uruchomić? Pytaj Spotlight, a przyspieszysz wszystko. Spotlight to wyszukiwarka w macOS, która może pomóc Ci również: odnajdywać wiadomości email, wyszukiwać obrazki na których jest dane słowo lub rzecz, wykonywać obliczenia matematyczne, przeszukiwać treść dokumentów PDF, docx, pptx, notatek, sprawdzać tłumaczenia w Oxford PWN Polish-English Dictionary / Wielki słownik polsko-angielski.

To dopiero sam początek ciekawych funkcji i możliwości systemu macOS, który wspiera nas w produktywnej i wydajnej pracy SysOpsa/DevOpsa. Więcej poradników znajdziesz na INNERGO.store w sekcji Blog.

Artykuł przygotowany w ramach współpracy przez Innergo.

Pobierz raport